Filosofie, kunst, aardse mystiek en zinzoekers

andalusie2018PD

‘Filosofie en kunst zijn verwant en toch verschillend: een kunstwerk is een ervaring en toont iets van het (menselijk) bestaan, terwijl filosofie die ervaring probeert te verhelderen. Aardse mystiek is een hedendaagse vorm van religiositeit die niet uitgaat van een God of van een heilig geschrift. Zij komt voort uit verwondering over het menselijk en kosmisch bestaan en uit het besef van de grenzen van de rationaliteit, gevoed door levenservaringen en door contemplatie van de dimensies van het aardse bestaan, zoals ruimte, tijd, kleur en klank, liefde, eenheid, geboorte en dood.’

Filosoof Anton Ziegelaar, momenteel schrijvend aan een boek (verschijnt eind 2018) waarin verbindingen worden gelegd tussen filosofie, poëzie en schilderkunst, publiceerde eerder Aardse mystiek (2015) over hedendaags levensbeschouwelijk denken en Oorspronkelijk bewustzijn (2016). In een recensie van Aardse mystiek schreef godsdienstfilosoof en theoloog destijds Taede Smedes bij NieuwWij:

Ziegelaar schreef een filosofieboek dat tegelijkertijd erg spiritueel is. Het is een boek dat de dichotomie tussen atheïsten en godgelovigen weet te overstijgen en iedere polarisering uit de weg gaat. Een must-read voor zinzoekers.’

Volgens de Internationale School voor Wijsbegeerte (ISVW) keken klassieke denkers verwonderd naar de kosmos, terwijl moderne denkers het bestaansmysterie proberen te naderen met termen als existentie, authenticiteit en moraliteit.

Voortbouwend in deze traditie ontwikkelde Ziegelaar met Aardse mystiek een kleine filosofie van de verwondering.’ 

Over Aardse mystiek geeft Ziegelaar 30 januari 2019 ’s avonds een lezing in Utrecht. Ook bestaat de mogelijkheid de cursus Aardse mystiek te volgen (4 avonden vanaf 6 februari 2019.) In de cursus wordt aardse mystiek geïntroduceerd aan de hand van filosofische overwegingen en kunstwerken, zoals gedichten en schilderijen. Die avonden vertelt hij over het schone, verhevene en het sublieme; het innige: de ervaring van eenheid met de wereld; de ontdekking van het bestaansmysterie, en het geheim van ruimte en tijd.

Aardse mystiek – Inleiding in de filosofie van de verwondering | Arnold Ziegelaar Uitgeverij: ISVW Publishers | Aantal pagina’s: 414 | ISBN: 9789491693557 | Prijs: € 27,50 | Ziegelaar is filosoof, docent en schrijver. Hij studeerde natuurkunde en wijsbegeerte aan de Universiteit Leiden en geeft les aan o.a. de Academie voor Geesteswetenschappen, HOVO, ISVW. Hij verricht promotieonderzoek bij de Universiteit Leiden. 

Gerelateerd: Aardse mystiek: een kleine filosofie van de verwondering

Foto: PD (Sevilla, Andalusië, september 2018) 

About Paul Delfgaauw

‘Zinzoeker’ Paul Delfgaauw, opleiding Religiestudies – richting Media & Cultuur (2014 – 2019) – aan de Academie voor Geesteswetenschappen Utrecht (eindexamenscriptie: ‘Het draagbare Joodse vaderland’), verkent sinds jaar en dag de gebieden religie en filosofie. Vanaf de eerste dag dat op de lagere school in de catechismusles de vraag werd voorgelegd waartoe de mens op aarde is, werd dat het zingevend en -zoekend levensthema. Grasduinen door boeken, tijdschriften en kranten en later de digitale media met verhalen over 'Meer' – met het innerlijk weten dat God, De Eeuwige, het Al, op Zijn wijze deel uitmaakt van al het leven. Op kritische wijze wordt zin en onzin van religie en filosofie beschouwd en eveneens het gedachtegoed van ‘niet-religieuze’ levensbeschouwingen. In deze tijd bieden internet en de sociale media wereldwijd toenemend stof tot nadenken over goden en mensen, en hun zoektocht naar elkaar. Dit blog staat niet bol en vol van de eigen ‘mening’, maar vooral van wat tot nadenken stemt. Minder toegankelijke stof wordt wat toegankelijker gemaakt door samenvattingen en/of doorverwijzingen naar relevante links, zo nodig aangevuld met passende en aanvullende teksten van anderen.

10 Responses

  1. Valere De Brabandere

    – En alles, wat is, is een uitwerking van dat enige absolute zijn van de logica, de absolute wil, die geschiedt ( fiat voluntas) en de energie wordt die tot alle massa, materie en al, wat is , leidt.

    Like

  2. Valere De Brabandere

    * Ook energie en materie zijn de uitwerking van de drie hoofdactoren in het “zijn”, nl. ruimte, tijd en bewustzijn.

    Like

  3. Zwerver

    Energie komt nergens vandaan. Energie was er al voor de oerknal. Het is ‘geest’ welke energie splitst in polariteiten. Door de splitsing ontstaat ook dat we tijd noemen. Dit maakt een onafzienbare reeks gebeurtenissen mogelijk welke diezelfde geest waarneemt. Alleen is door de onafzienbare hoeveelheid gebeurtenissen de geest ook opgedeeld over een onafzienbare stoet waarnemers. Waar jij en ik er één van zijn. Het is tevens het verklaringsmodel van zowel gedeeldheid als ongedeeldheid.

    Like

  4. Valere De Brabandere

    Armand,
    * Logica is letterlijk de leer van de redenering. …een basis vak in de filosofie.
    Maar logica is ook het enige absolute zijn van de eeuwige wetmatigheden, die als een absolute wil de basis vormen van alle energie, die dan instaat voor alle massa, materie, en al wat is…; een andere Logos en andere God…

    Like

  5. Valere De Brabandere

    – Filosofie van de verwondering,… of liever waar verwondering kan toe leiden.
    Wat zit er in bloemen, planten, dieren en mensen, dat er toe bijdraait, dat ze aldus gevormd zijn, aldus gekleurd zijn, aldus werkzaam zijn ,enz. ??? De natuur zal men zeggen ; maar wat is dan die natuur ? Anderzijds is het enige absolute zijn de logica zelf; die als een absolute wil alle energie teweegbrengt, die zelf instaat voor alle massa, materie en al, wat is.

    Liked by 1 persoon

  6. Jan

    Onze “aardse” ervaringen leren dat ruimte, tijd en bewustzijn de oorsprong zijn. Daar gaat Ziegelaar vanuit: hij noemt het de triniteit van oorspronkelijkheidsdimensies.
    Ik lees hierboven een recensie over het boek Aardse Mystiek door Taede Smedes: “Ziegelaar schreef een filosofieboek dat tegelijkertijd erg spiritueel is. Het is een boek dat de dichotomie tussen atheïsten en godgelovigen weet te overstijgen”
    Mijn mening is, dat die dichotomie in dat boek niet is overstegen. Tenminste voor de meer mystieke godgelovigen. Ik bedoel dan mensen die religieus zijn en wiens godsbeeld niet “aards” of “anthropomorf” is. Ik kom dat bij de opvatting van prof Ulrich Libbrecht neergelegd in zijn “comparatieve filosofie”. Hij bestudeerde vele religies en kwam tot de oorpronkelijkheidsdimensies: energie en informatie.
    Religieuze mensen (ook in andere tijden en culturen) kennen een andere bestaansgrond, of, zoals Ziegelaar het noemt “oorspronkelijkheidsdimensie”. Dat wordt dan aangeduid met het label “god”. En die god wordt ervaren als “leegte” of “liefde” of “natuur” of “energetische informatie”. Daaruit ontstaat dan de ruimte en de tijd. Dat past niet bij de opvatting van Ziegelaar: die zichzelf beschouwd als fysicalist.
    Ik heb een reactie geschreven op zijn site, helaas heeft hij daar niet op gereageerd. Misschien zou ik het wat moeten aanscherpen.
    http://www.arnoldziegelaar.nl/1455-2/

    Like

Reacties welkom. Er kan gemodereerd worden.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.