Christendom op bedevaart

degrotespiritueleshift
‘Zouden de christenen vanuit hun geloof als stelsel van geloofsstandpunten de reis kunnen maken naar een geloof dat zich uit als een liefdevolle manier van leven? Zou het christelijk geloof de bittere nasmaak van zich af kunnen schudden van kolonialisme, uitsluiting, veroordeling, hypocrisie en onderdrukking, en de zoete en voedzame smaak kunnen herwinnen van rechtvaardigheid, vreugde en vrede?’ Dit vraagt theoloog en pastor Brian D. McLaren zich af in het in april te verschijnen boek De grote spirituele shift. Het is hoognodig dat christenen in beweging komen.

Volgens Brian McLaren staat het christendom op een kantelpunt en definiëren steeds meer christenen zichzelf niet meer in termen van geloof, maar leven vanuit liefde.

Gelovigen identificeren zich steeds minder met georganiseerde religie en meer met het organiseren van religie: van het bouwen aan vrede tot het overwinnen van armoede en onrecht. Met virtuositeit en compassie nodigt Brian McLaren in De grote spirituele shift zijn lezers uit om gebruik te maken van het moment en de belangrijkste bedevaart van deze tijd te ondernemen: het christendom christelijker maken.’ (Uitgeverij Kok)

Eeuwenlang, zo stelt McLaren, is het christendom gepresenteerd als een stelsel van geloofsstandpunten, dat ten grondslag heeft gelegen aan een breed scala van onbedoelde consequenties, uiteenlopend van kolonialisme en grootscheepse milieuverontreiniging tot vrouwenonderdrukking, stigmatisering van lhbt’ers, antisemitisme, islamofobie, pedofilie door geestelijken en bevoorrechting door blanken.

Wat zou er gebeuren wanneer christenen hun geloof zouden herontdekken, niet als problematisch stelsel van geloofsstandpunten, maar als een rechtvaardige en ruimhartige manier van leven, die geworteld is in contemplatie en die wordt uitgedrukt in de vorm van compassie, die goedmaakt wat hij heeft misdaan, en die gewijd is aan liefdevolle gemeenschap onder alle mensen?’ (Uit: De grote spirituele shift)

Eeuwenlang ook, zo stelt de theoloog, heeft het christendom zichzelf gepresenteerd als een ‘georganiseerde religie’: een instituut of een groepering van instituten, met een aversie tegen verandering, een instituut dat een tijdloos stelsel van geloofsstandpunten beschermde en bevorderde dat al in de tijd van onze verre voorvaderen volledig is vastgelegd.

Wat zou er kunnen gebeuren wanneer we gaan inzien dat het een ‘georganiseerde religie’ is die alle instituten uitdaagt (inclusief zichzelf) om te leren, te groeien en rijper te worden, in de richting van een diepere duurzame visie op verzoening met God, met het ik, met de naaste, met de vijand en met de schepping?’ (Uit: De grote spirituele shift)


Dezer dagen delen miljoenen onder ons (katholieken, evangelicals, mainstreamprotestanten en orthodoxe gelovigen) een gevoel dat we zelden onder woorden brengen: we zijn bezorgd dat het ‘merk’ van het christendom zo is aangetast dat velen onder ons het nauwelijks meer durven gebruiken. Of we nu vooral conservatief, progressief of gematigd zijn, of we nu geestelijken zijn of leken, oud of jong: steeds meer mensen uit ons midden voelen aan dat er een betere manier moet bestaan om christen te zijn. (Uit: De grote spirituele shift)


brianmclarenBrian D. McLaren (foto: nieuwheilig.nu) is auteur van meerdere boeken, een spreker, activist en publieke theoloog. Hiervoor heeft hij lesgegeven in Engelse literatuur aan de universiteit en werkte hij ernaast als pastor. Hij is de advocaat van een nieuwe vorm van christendom, die zich richt op eerlijkheid, liefde voor andere mensen en samenwerking met andere geloven.

De grote spirituele shift – Christendom in beweging | Uitgeverij Kok | Paperback / softback | 288 pagina’s | ISBN: 9789043529280 | Verschijnt 10-04-2018 | € 22,99

About Paul Delfgaauw

‘Zinzoeker’ Paul Delfgaauw, sinds september 2014 student Religiestudies – richting Media & Cultuur; sinds 2016: Vrije studierichting – aan de Academie voor Geesteswetenschappen Utrecht (voorheen HGU), verkent sinds jaar en dag de gebieden religie en filosofie. Verwacht begin 2019 afgestudeerd te zijn. ------- Momenteel werkt hij aan zijn eindexamenscriptie ‘Het draagbare Joodse vaderland’, zoals de Duitse dichter, van Joodse afkomst, Heinrich Heine (1797 – 1856) de geschriften omschreef die de Joden in de diaspora eeuwenlang veel structuur en samenhang hebben gegeven. Deze zorgden ervoor dat, hoezeer de Joden ook verspreid waren over de aarde, een gedeelde Joodse identiteit kon voortbestaan. ------- Vanaf de eerste dag dat op de lagere school in de catechismusles de vraag werd voorgelegd waartoe de mens op aarde is, werd dat het zingevend en -zoekend levensthema. Grasduinen door boeken, tijdschriften en kranten en later de digitale media met verhalen over Meer – met het innerlijk weten dat God, De Eeuwige, het Al, op Zijn wijze deel uitmaakt van al het leven. ------- Op kritische wijze wordt zin en onzin van religie en filosofie beschouwd en eveneens het gedachtegoed van ‘niet-religieuze’ levensbeschouwingen. In deze tijd bieden internet en de sociale media wereldwijd toenemend stof tot nadenken over goden en mensen, en hun zoektocht naar elkaar. ------- Dit blog staat niet bol en vol van de 'eigen mening’, maar vooral van wat tot nadenken stemt. Minder toegankelijke stof wordt wat toegankelijker gemaakt door samenvattingen en/of doorverwijzingen naar relevante links, zo nodig aangevuld met passende en aanvullende teksten van anderen.

7 Responses

  1. joost tibosch sr

    @Carla Met het huidige inzicht in dogmaontwikkeling kan men ook weten dat het christendom oorspronkelijk liefdesgemeenschap,kuriake=kerk van Jezus was en zich met bv zijn ziekenzorg en armenzorg ook alle eeuwen als liefdesgemeenschap bleef presenteren. Dat ook dat met tijdgebonden macht en organisatie gebeurde, die gebruikelijk opbood tegen andermans macht en organisatie,is ook het verhaal van onze mensengeschiedenis.
    Pas na het langzaam gegroeide besef van mensenrecht zien we hoe opvallend puur de toenmalige liefdesgemeenschap rond Jezus was en is ook duidelijk geworden hoe latere kerkgemeenschappen kwalijke al te menselijke en onmenselijke vormen kregen. Met dat inzicht is het in onze tijd ook mogelijk te begrijpen wat die nog steeds opvallende manier van denken en leven van Jezus voor onze wereld, maar met name voor onze kerken kan betekenen.
    En beter dan ooit kan men met eeuwenlange ervaring nu ook beseffen, dat de keuze voor die manier van leven te maken krijgt met het grote risico dat ook onze tijd al te menselijk en onmenselijk kan zijn.

    Like

  2. Carla

    @ Joost, ik bedoelde niet ‘ een andere kijk op Jezus te geven’.
    Om het te verduidelijken herhaal ik een klein stukje tekst ui t de topic:
    ….” Eeuwenlang ook, zo stelt de theoloog, heeft het christendom zichzelf gepresenteerd als een ‘georganiseerde religie’: een instituut of een groepering van instituten, met een aversie tegen verandering, een instituut dat een tijdloos stelsel van geloofsstandpunten beschermde en bevorderde dat al in de tijd van onze verre voorvaderen volledig is vastgelegd….

    Like

  3. joost tibosch sr

    Carla

    Als je kunt weten dat juist die opvallende liefde met name ook voor hen die “men” niet belangrijk vindt,Jezus kenmerkte…dat zij die hem hadden gekend daarom ondanks zijn afgang niet op konden houden om op zijn manier -dus ook gelovig- te blijven denken en handelen…dan weet je waar je met hem aan toe bent. Als je daarvoor kiest (ook binnen de kerkgemeenschap!) dan heb je het natuurlijk niet over puntjespuntjes “….” als het over Jezus gaat.

    Like

  4. Carla

    @ Joost, ik vermoed dat de woorden van Mc Laren niet gericht zijn naar mensen die zich binnen het Christendom hebben ontwikkeld ( in beweging zijn gekomen ) en ‘kennis’ hebben genomen, zoals jij, van méér dan wat zij hoorden in de kerk ( de georganiseerde religie ) en meekregen vanuit de opvoeding.
    Ik lees meer een drive om mensen die het Christelijk geloof hebben opgegeven, een andere kijk op…… te laten zien.

    Like

  5. joost tibosch sr

    Zouden christenen echt niet meer weten, dat christendom vanaf het begin (zo goed mogelijk)kiezen voor de opvallende manier van denken en leven van Jezus is..Dat dat ook de reden was waarom de eerste christenen niet over die opvallende Jezus hun mond konden houden. Weer een heel verhaal over christendom hier boven, en opnieuw dat opvallende zwijgen over een toch – zelfs historisch al- opvallende Jezus. Hebben ook moderne christenen zo.n rare misvormde opvatting over Jezus, dat ze zijn naam niet eens meer durven noemen…en alsmaar zelf dingen gaan zitten verzinnen als “ruimhartig leven” etc?? Wat een angst uit onwetendheid…zelfs al over een historische Jezus!! Bij dat onkundig verstoppertje spelen over wat christendom van oorsprong is, heb ik geen behoefte meer aan een woord als shift, maar zeg ik hardgrondig shit!

    Like

  6. Carla

    Ik vermoed dat het Christendom, altijd al in beweging is geweest. Meestal een beweging die begon bij mensen van ‘ onderaf ‘.
    Hoe mooi zou het zijn wanneer er ook van ‘bovenaf ‘ wat meer beweging zou zijn.

    Like

  7. – “ steeds minder en minder , ook Vlamingen, laten hun kinderen dopen” . ( gelezen in de krant). Ook steeds minder en minder mensen geloven nog in die of die god, die oneindig, dit of dat moet zijn ; of in die of die Christus , zoon van god, enz..
    – Maar het “ geloof”van de toekomst zal er een van rationeel inzicht moeten zijn, van het zijn zelf van die eeuwige, wetmatige logica, een andere logos en andere god….

    Like

Reacties zijn gesloten.