Religies handje geholpen door een psychedelisch drankje?

Psychedelica konden religies weleens een kickstart hebben gegeven. Archeoloog en classicus Brian Muraresku wordt geïnterviewd door Wouter van Noort in het artikel Gaven psychedelica religies een kickstart? in NRC. Muraresku beschrijft in The Immortality Key een speurtocht naar psychedelische invloeden in het vroege christendom: wat als de visioenen en spirituele ideeën uit die religie een handje zijn geholpen door een psychedelisch drankje? De NRC over medicinale planten en paddenstoelen, religieuze ceremonies, communiewijn als psychedelisch brouwsel, psychedelische eucharistie, lsd en bilzekruid.

De meest invloedrijke religieuze historicus van de 20e eeuw, Huston Smith, noemde het ooit het ‘best bewaarde geheim’ in de geschiedenis. Gebruikten de oude Grieken drugs om God te vinden? En hebben de eerste christenen dezelfde, geheime traditie geërfd? Een grondige kennis van visionaire planten, kruiden en schimmels die van de ene generatie op de andere is overgegaan, sinds het stenen tijdperk?’
(Uit: Podcast over The Immortality Key door The Joe Rogan Experience)

Bezoekers van de oude Griekse tempel van Eleusis die van 1500 voor Christus tot het jaar 400 na Christus bestond, moesten een pelgrimstocht afleggen en kregen daarna een ‘magische drank’ te drinken: kykeon.

Uit historische bronnen is bekend dat dit een nogal apart drankje was. ‘Onthullende, prachtige visioenen kregen mensen die dit drankje dronken,’ zegt hij. ‘Ze kwamen in een alternatieve staat terecht die ze in onsterfelijken zou veranderen. Dus je kwam er aan als gewoon mens, en vertrok met de overtuiging dat je onsterfelijk was.’
(NRC)

Over psychedelische middelen is veel wetenschappelijk bewijs, aldus Van Noort, dat ze mensen minder bang maken voor hun eigen sterfelijkheid. Bij studies naar terminale patiënten blijkt bijvoorbeeld dat zij meetbaar minder bang zijn voor de dood na gebruik van lsd of paddo’s.

Een bekend verschijnsel tijdens een trip is bijvoorbeeld ‘ego-dood’, het ervaren dat je ego helemaal oplost in het heelal. Dat kan levensecht aanvoelen.’
(NRC)

Volgens Muraresku is er een aanwijzing dat psychedelische rituelen een grotere rol hebben gespeeld in het ontstaan van religieuze tradities dan tot nu toe algemeen wordt aangenomen. En de link met het oude Griekenland en het vroege christendom is volgens hem extra interessant, juist omdat het de ‘incubator van westerse beschaving’ was.

Het was de plek waar democratie, filosofie, theater en andere kunsten werden bedacht.’
(NRC)

Muraresku zegt niet dat religie en beschaving allemaal uitvloeisels zijn van psychedelica, dat zou volgens hem veel te ver gaan.

Er zijn allerlei andere rituelen die door de menselijke geschiedenis heen van spirituele betekenis zijn geweest.’ Van gezamenlijk zingen tot offerrituelen, meditatie, vasten, slaapdeprivatie: andere zaken die mensen in een veranderde staat van bewustzijn kunnen brengen. ‘Het lijkt er alleen wel steeds sterker op dat psychedelica óók al vele duizenden jaren in die universele spirituele gereedschapskist zitten.’
(NRC)

Zie: Gaven psychedelica religies een kickstart? (NRC, 15 april 2021)

The Immortality Key | Brian Muraresku | St. Martin’s Press | St. Martin’s Publishing Group | 29/09/2020 | ISBN: 9781250207142 | 480 pagina’s |
‘Ik ben een atheïst, ik geloof niet dat er een God is, maar toen begon ik deze liefde te voelen. Gewoon overweldigende, allesomvattende liefde.’ Er valt een lange stilte. ‘En de manier waarop ik het beschrijf, is baden in Gods liefde,’ vervolgt Dinah Bazer met krakende stem, ‘want ik vind geen andere manier om het te beschrijven. Ik voelde dat ik erbij hoorde, dat ik een deel van alles was en het recht had hier te zijn. Hoe kan ik het anders omschrijven? Misschien hoe de liefde van je moeder voelde toen je een baby was. Dit gevoel van liefde doordrenkte de hele ervaring.’
(Dinah Bazer in: The Immortality Key)


Luisteren: Podcast #1543 – Brian Muraresku & Graham Hancock The Joe Rogan Experience

Beeld: mo.be

About Paul Delfgaauw

Paul Delfgaauw is freelance tekstschrijver voor de Academie voor Geesteswetenschappen, Utrecht. Opleiding Religiestudies – richting Media & Cultuur (2014 – 2019) – aan de Academie voor Geesteswetenschappen Utrecht (eindexamenscriptie: ‘Het draagbare Joodse vaderland’), verkent sinds jaar en dag de gebieden via zijn blog Goden en Mensen religie en filosofie.

1 Response

  1. Ik denk dat spiritualiteit en psychedelische drankjes altijd naast elkaar bestaan hebben en soms vermengd worden.

    Natuurvolkeren, die nog in en met de natuur leven, hebben een fenomenale plantenkennis. Natuurlijk hebben deze volkeren bepaalde ervaringen via bepaalde planten. De Zuid-Amerikaanse indianen gebruiken bijvoorbeeld Ayahuasca om met geesten in contact te komen (volgens eigen zeggen). Of dat dan ook werkelijk geesten zijn, is weer een andere vraag.

    Er zijn echter, wat ik dan de echte spirituelen noem, die zonder dergelijke hulpmiddelen, werkelijk tot een hoger bewustzijn komen. Daar zit een belangrijk verschil in vergelijking met bijvoorbeeld de Zuid-Amerikaanse indianen. Die laatsten lopen ook nog eens het risico op verslaving of volledige afhankelijkheid.

    En dan hebben we natuurlijk nog de kwakzalvers. In India, bijvoorbeeld, zijn er héél veel ashrams, waar enkel nonsens verkocht wordt tegen een ferme prijs. Om die nonsens echt te doen lijken, krijgen de naïeve volgelingen psychedelische drankjes of pillen toegediend. En dan denken die volgelingen dat ze spiritualiteit beoefenen, omdat ze “dingen” zien.

    De staat die echte spirituelen (zoals ik ze noem) opwekken na jaren van training, wekken anderen in enkele minuten GEDEELTELIJK op door een deel van hun conceptuele geest uit te schakelen via psychedelische drankjes. Maar er schuilt een gevaar achter. De getrainde spirituelen hebben controle over het proces (controle over de conceptuele geest). Een ongetraind iemand, die psychedelische drankjes gebruikt, kan voor zichzelf een ware hel creëren (kent de processen van de geest en bewustzijn niet). Een echte spiritueel zuivert eerst zijn geest en slaat de werking ervan gade, om zichzelf voor zo’n hel te behoeden, om ten gepaste tijde te beseffen wat er gaande is.
    Die staat via psychedelische middelen is tijdelijk en kunstmatig. Echte spirituelen kunnen constant in die staat verkeren, op een natuurlijke (aangeboren, iedereen heeft het latent in zich) manier.

    Dus, ja, er zal wel hier en daar een wisselwerking geweest zijn tussen religie en psychedelische drankjes. Maar we moeten oppassen dat we dit niet met elkaar verwarren. Wat veel mensen als een “visioen” of “spiritualiteit” beschouwen, is meestal een brouwsel van hun eigen misleide geest. Er is mijns inziens een enorm verschil tussen spiritualiteit, geloof, misbruik van naïevelingen en in een roes verkeren. Het is nooit goed om een gemakkelijke weg te kiezen voor bewustwording. Helaas zijn de meeste mensen nu eenmaal lui en gemakzuchtig.

    Gelukkig brengt Muraresku zelf een terechte nuance aan.
    Ik citeer: *****”Muraresku zegt niet dat religie en beschaving allemaal uitvloeisels zijn van psychedelica, dat zou volgens hem veel te ver gaan.”*****
    Exact ! 🙂

    Vriendelijke groet

    Like

Reacties welkom.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.