De mythe van Christus is een geschenk van de Nijl

‘Niet in het orthodoxe Jeruzalem, het klassieke Athene of het wettische Rome maar in de smeltkroes van het gnostieke Alexandrië ontstonden de grote mythen van het jonge christendom. Daar ontleenden een groep niet-orthodoxe joden, zij het meestal onbewust, hun identiteit aan een drie duizend jaar oude religie.’

Volgens katholiek  theoloog Tjeu van den Berk, ook wel de ‘knapste psycholoog van het geloof’ genoemd en schrijver van het binnenkort te verschijnen boek ‘Het oude Egypte, bakermat van het jonge christendom’, zijn de belangrijkste inzichten van het jonge christendom (zoals de drie-ene God, de opstanding uit de dood en de maagdelijke geboorte) geënt op de levensbeschouwelijke ideeën van het Oude Egypte. In zijn boek gaat Van den Berk terug naar de bronnen van de Nijl.

‘Op het vlak van de geloofssymboliek is de religie van de christenen geheel identiek aan die van de religie van de Oude Egyptenaren, vanuit godsdiensthistorisch standpunt moet men zelfs spreken van een volledige afhankelijkheid van het christendom van deze religie uit het Oude Oosten’, schreef de bekende theoloog Eugen Drewermann. Van den Berk sluit zich bij Drewermann aan en staat in dit boek stil bij de oeroude archetypische beelden die volgens hem aan de overeenkomsten tussen de Egyptische religie en het christendom ten grondslag liggen.’ (Uitgeverij Meinema)

Op 3 november is in Leiden de presentatie van het boek ‘Het oude Egypte: bakermat van het jonge christendom’ door Van den Berk in de Tempelzaal van het Rijksmuseum van Oudheden.

Jan Greven, oud-hoofdredacteur en columnist van Trouw, geeft zijn visie het boek van Van den Berk. Van den Berk zelf introduceert die middag de centrale thematiek van zijn boek.

Zie: Presentatie van ‘Het oude Egypte

About Paul Delfgaauw

‘Zinzoeker’ Paul Delfgaauw, sinds september 2014 student Religiestudies – richting Media & Cultuur; sinds 2016: Vrije studierichting – aan de Academie voor Geesteswetenschappen Utrecht (voorheen HGU), verkent sinds jaar en dag de gebieden religie en filosofie. --------- UPDATE 5 juli 2019: Afgestudeerd met als eindexamenscriptie ‘Het draagbare Joodse vaderland’. Officiële uitreiking diploma Religiestudies is op 12 oktober 2019. ------- Vanaf de eerste dag dat op de lagere school in de catechismusles de vraag werd voorgelegd waartoe de mens op aarde is, werd dat het zingevend en -zoekend levensthema. Grasduinen door boeken, tijdschriften en kranten en later de digitale media met verhalen over Meer – met het innerlijk weten dat God, De Eeuwige, het Al, op Zijn wijze deel uitmaakt van al het leven. ------- Op kritische wijze wordt zin en onzin van religie en filosofie beschouwd en eveneens het gedachtegoed van ‘niet-religieuze’ levensbeschouwingen. In deze tijd bieden internet en de sociale media wereldwijd toenemend stof tot nadenken over goden en mensen, en hun zoektocht naar elkaar. ------- Dit blog staat niet bol en vol van de 'eigen mening’, maar vooral van wat tot nadenken stemt. Minder toegankelijke stof wordt wat toegankelijker gemaakt door samenvattingen en/of doorverwijzingen naar relevante links, zo nodig aangevuld met passende en aanvullende teksten van anderen.

2 Responses

  1. joost tibosch sr

    Via de eerste joods-christelijke gemeenten in Alexandrie is door hun koine Tenach Septuagint heel wat joodse koine duiding aan Jezus gegeven, die in onze bijbel al zijn weerslag heeft gekregen. Het verhaal van de maagdelijke geboorte is zo’n joodse duiding uit de Septuagint waarin het hebreeuwse “meisje”, dat de profetische belofte kreeg van de geboorte van een zoon en toekomst voor Israel, in het koine als “maagd” was vertaald…en in joodse duiding voorafbeelding werd van de “maagd” Maria.

    Pas in de 2de eeuw breekt in de egyptisch christelijke gemeenten het koine egyptische denken los, met name in de christelijk Alexandrijnse mix van (oud-)egyptisch denken en (neo-)platonisme. Dat denken heeft een grote invloed gehad op het ontstaan van en de strijd om latere dogma’s.

    Like

Reacties welkom. Er kan gemodereerd worden.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.