12.348 miersoorten in de Ark van Noach


‘Vader, moeten we al die soorten meenemen?’ vraagt een van Noach’s zonen als ze de lijst van 12.348 mierensoorten hebben gecheckt voor het inladen van de Ark. ‘Natuurlijk, hoe anders kunnen er straks na de vloed zoveel soorten zijn,’ is het antwoord. ‘Heb je eraan gedacht dat de miereneter 30.000 mieren per dag eet?’ is de volgende vraag. ‘O ja, neem dan 22 miljoen extra mieren mee.’

Dat laatste lijkt een rekenfout, volgens Herbert Blankesteijn, die elke donderdag in NRC Handelsblad bijzondere wetenschapsvideo’s bekijkt. Ditmaal Noah’s Ark, die in twee delen te vinden is op YouTube. ‘Voor een 40-daagse onderneming,’ rekent Blankesteijn uit, ‘zouden twee miereneters 2,4 miljoen mieren nodig hebben.’

Blankesteijn: ‘De tekenfilm Noah’s Ark van het YouTubekanaal NonStampCollector laat zien wat voor moeilijkheden Noach gehad zou hebben om werkelijk van alle soorten op aarde een paar mee te nemen. De naam NonStampCollector is een reactie op het fundamentalistisch-christelijke verwijt dat atheïsme ook een religie is. “Als dat zo is, is géén postzegels verzamelen ook een hobby.”

Zie: Ark van Noach, de wetenschappelijke versie

Illustr: animaatjes.nl


About Paul Delfgaauw

‘Zinzoeker’ Paul Delfgaauw is freelance tekstschrijver voor de Academie voor Geesteswetenschappen, Utrecht. Opleiding Religiestudies – richting Media & Cultuur (2014 – 2019) – aan de Academie voor Geesteswetenschappen Utrecht (eindexamenscriptie: ‘Het draagbare Joodse vaderland’), verkent sinds jaar en dag de gebieden religie en filosofie. Vanaf de eerste dag dat op de lagere school in de catechismusles de vraag werd voorgelegd waartoe de mens op aarde is, werd dat het zingevend en -zoekend levensthema. Grasduinen door boeken, tijdschriften en kranten en later de digitale media met verhalen over 'Meer' – met het innerlijk weten dat God, De Eeuwige, het Al, op Zijn wijze deel uitmaakt van al het leven. Op kritische wijze wordt zin en onzin van religie en filosofie beschouwd en eveneens het gedachtegoed van ‘niet-religieuze’ levensbeschouwingen. In deze tijd bieden internet en de sociale media wereldwijd toenemend stof tot nadenken over goden en mensen, en hun zoektocht naar elkaar. Dit blog staat niet bol en vol van de eigen ‘mening’, maar vooral van wat tot nadenken stemt. Minder toegankelijke stof wordt wat toegankelijker gemaakt door samenvattingen en/of doorverwijzingen naar relevante links, zo nodig aangevuld met passende en aanvullende teksten van anderen.

9 Responses

  1. Een vermakelijk verhaal, gelukkig valt er ook veel te lachen als je er goed over nadenkt. Zou Huibers deze filmpjes ook in zijn educatieve barak vertonen?

    Like

  2. Karel

    Nogal een ubermensch-achtige bestempeling hé? Uiteindelijk zijn atheïsten het bewijs dat God bestaat want hoe kan je nu tegen iets zijn die niet bestaat? Dan hoor je toch op psychiatrie thuis? Je kan niet met zekerheid bewijzen dat God niet bestaat dus is het gepast om geen harde conclusies te formuleren. Echte wetenschappers zijn ook héél wat voorzichtiger in het formuleren van een conclusie op het einde van een studie…nu, doorgaans zijn atheïsten natuurlijk geen echte wetenschappers hé 🙂

    Like

  3. Anoniem

    Enerzijds, als Christenen in een discussie wetenschappelijke kennis niet perse aannemen als waar, zijn zij provinciaals en dom.
    Anderzijds als Christenen niet in discussie willen gaan met niet-religieuzen lijden ze aan tunnelvisie. Dit zijn de verwijten die vaak worden gemaakt.
    Maar wat doet iemands individuele geloofsbeleving voor kwaad? Is er niet vrijheid van geloof? En waarom vinden niet- religieuzen geloof vaak zo interessant dat ze er soms hun hele leven mee bezig zijn? Jeukt er iets?

    Like

  4. joost tibosch sr

    En dan te bedenken dat door dat letterlijk lezen van zo’n oud verhaal de eigenlijke inhoud helemaal verloren gaat! Gen 1 roept man-vrouw op voor deze werkelijkheid met alles erop en eraan te zorgen. In een vervolgverhaal zorgt ene Noe voor deze werkelijkheid met alles wat erin leeft. Een heel oud literair verhaal, met als achtergrond de vele overstromingen in de oude wereld. Na de overstroming geven “duif” en “regenboog” de gelovige belofte weer dat het met die zorg van mensen zal blijven lukken. Beide symbolen zijn nu nog volop actief aanwezig em wat wij nu met Japan en alle andere tsunami’s meemaken,maakt die zorg van een Noe weer zo actueel als wat ..met die belofte -ondanks alles- naar toekomst toe.

    Like

  5. joost tibosch sr

    En het wordt nog veel moeilijker!
    Ook wonderverhalen, lijdensverhalen, verrijzenisverhalen, verschijningsverhalen en hemelvaartverhalen, en dan nog wel over die kritieke Jezus -ja,ja, dat is nog veel moeilijker dan scheppingsverhalen- zullen we opnieuw, en niet als historische verslagen, moeten leren lezen. Jongejonge, je zou toch in onze tijd leven en met onze hersens willen geloven!. Da’s bijna niet te doen!

    Like

Reacties welkom.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.