ChristenUnie bedrijft geen politiek maar speelt kerkje


Waar maar raar: politiek is nauwelijks echt een onderwerp binnen de ChristenUnie. Deze ‘politieke’ partij blijkt een oeroud kerkgenootschap inclusief dreigende scheuringen en religieus gekibbel. ‘Stop met kerkje spelen,’ zegt Remco van Mulligen, fractielid ChristenUnie Amersfoort, dan ook terecht. ‘Dus in de grondslag geen belijdenissen meer, die een scheiding trekken binnen christelijk Nederland.’

Het staat er echt: ‘Zodra openbare discussie lonkt, zodra het moet gaan over concrete stappen om katholiek en protestant binnen de partij een volledig gelijkwaardige positie te geven, is het alarmfase één.’ Ergo: zowel jegens katholieken als jegens homo’s blijkt de ChristenUnie verdeeld.

De politieke partij wordt verscheurd door discussies waarvan ik dacht dat die van de vorige eeuw waren. In het Opunie-artikel Wordt de ChristenUnie een katholieke partij? van Remco van Mulligen lijkt deze godsdienststrijd binnen die partij een onderwerp van het grootste belang. Anno 2011!

Gaat de ChristenUnie kapot aan verzuild geloof? Het lijkt wel een sekte, terwijl het toch echt een politieke partij schijnt te zijn. Nou, voor politiek hebben ze daar helemaal geen tijd, want de Hoekse en Kabeljauwse twisten over welk geloof je in die partij aanhangt, lijkt het belangrijkste actiepunt van die partij. ‘Een katholiek mag erbij horen, maar zodra er ook maar het kleinste risico is dat er daardoor een protestant wegloopt, wordt duidelijk welke van de twee er bij de ChristenUnie ‘meer gelijk’ is. Dan kiest men voor de voorzichtige weg, waardoor de katholiek blijft ‘bungelen’.’

En dan schijnen homo’s nog een extra probleem te zijn. Zijn katholieke homo’s en protestantse homo’s soms anders geaard? Hoe dan ook, ze schijnen in de ChristenUnie opgeofferd te worden voor de lieve vrede. ‘Of je bij de ChristenUnie mag meedoen als homo of katholiek hangt af van de plek waar je woont. De ene afdeling staat er positiever tegenover dan de andere en de partijtop laat na om helder uit te spreken dat het weren van deze twee groepen overal onwenselijk is.’

Wie wil er in godsnaam lid zijn van zo’n sektarisch clubje? Is het nu echt zo moeilijk om gewoon politiek te bedrijven zonder kerkje te spelen? Laat je geloof thuis en pak problemen politiek aan en doe dat op een manier zoals je katholieke of protestantse hart dat ingeeft. – Hoogste tijd voor scheiding van religie en politiek. Want dat is wat de ChristenUnie vooral laat zien.

Zie: Wordt de ChristenUnie een katholieke partij? 

Afrekenen met de christelijke moraal kost miljarden


‘Bankiers doen in het groot wat anderen in het klein doen. Hoe dat komt? Omdat de ethici die wilden afrekenen met de christelijke moraal die de anderen op gelijke hoogte plaatst als onszelf, al jaren zeggen dat ‘ik’ mijn norm ben en genot de zin van het leven. Bankiers doen slechts wat die ‘liberale’ ethici in wezen hebben voorgehouden.’ Dit zegt Mark Van de Voorde, publicist en raadgever van de Belgische premier Yves Leterme en van de Belgische vicepremier en minister van Buitenlandse Zaken Steven Vanackere, op Rorate.

Van de Voorde: ‘De bankiers van de Londense City verwachten dit jaar 7,2 miljard pond bonussen. Vorig jaar streken ze ‘slechts’ 6,7 miljard pond aan bonussen op. Als de verwachtingen kloppen, steken de Londense bankiers dit jaar 7 procent meer op zak. Op dezelfde dag dat dit vooruitzicht bekend werd gemaakt, stond in de Britse kranten ook te lezen dat het inkomen van het modale gezin in het Verenigd Koninkrijk is gedaald met… 7 procent. ‘

Hij is echt boos, Van de Voorde. Lees het hele artikel maar. ‘Dat in het Verenigd Koninkrijk nu al 23 procent van de kinderen in armoede opgroeit, en ook in Nederland en België het aantal armen toeneemt, zal de bankiers een zorg wezen. En de goegemeente ook. Met dank aan de ethici die de christelijke moraal achterhaald vonden die het criterium voor ons handelen buiten het individu legde. Daardoor is de negentiende eeuw terug, in een neoliberale vorm.’

Zie: Crisis, gevolg van collectief egoïsme

Illustr: hetgrotegeld.be

Van kopvoddentaks, haatbaarden en Romeins populisme


Nou ja, in de Romeinse tijd ging het om barbaren en kannibalen. ‘Uit de Romeinse geschiedenis kunnen we leren dat we de islam niet moeten bestrijden, zoals met Wilders ook Sarrazin (in Duitsland) en Le Pen (Frankrijk) propageren.’ Aan het woord is Fik Meijer, emeritus hoogleraar Oude Geschiedenis, in Trouw. Hij vraagt zich af of Nederland in de omgang met de islam kan leren van de onverdraagzame opstelling van de Romeinse elite tegenover het toen opkomende christendom.

‘Het Romeinse Rijk kan een positief voorbeeld zijn op het gebied van integratie,’ zegt de voormalige hoogleraar van de Universiteit van Amsterdam. Keizer Augustus (27 v Chr – 14 n Chr) kwam tot de conclusie, schrijft Meijer, dat een blijvende tegenstelling tussen ‘wij’ en ‘zij’, tussen overwinnaars en overwonnenen, op den duur de stabiliteit van het rijk zou ondermijnen.

‘Het werd hard tegen hard, de weldenkende christenen en Romeinen werden overstemd door de radicalen. Zo dreigt het hier nu ook te gaan, met de moslims als nieuwkomers. Populisten gebruiken de hardste woorden. In de Romeinse tijd ging het om barbaren en kannibalen, nu om ‘kopvoddentaks’ en ‘haatbaarden’.’

Volgens Meijer kunnen ‘de Europese landen nu ook hun voordeel doen met migranten. Door ze niet uitsluitend te zien als gelukszoekers, maar ook als potentiële werknemers die we hard nodig hebben om de economie van een vergrijzend Europa op peil te houden.’

Lessen van Rome
Oktober is de Maand van het Geschiedenisboek. ‘Lessen uit Rome’ van Fik Meijer, dat tijdens de Maand van de Geschiedenis voor slechts € 4,95 te koop is. In dit boek vraagt hij zich af of de oplossingen die de oude Romeinen bedachten voor de vreemdelingenproblematiek ons vandaag de dag nog van pas komen.

Fik Meijer (1942) werd in 1992 bijzonder hoogleraar in de Zeegeschiedenis en Maritieme Archeologie van de Klassieke Oudheid aan de Universiteit van Amsterdam. In 1999 werd hij daar benoemd tot gewoon hoogleraar Oude Geschiedenis. Sinds 2007 is hij met emeritaat. Meijer is een veelgelezen en veelgeprezen auteur van talloze artikelen en boeken over de oudheid en aanverwante onderwerpen. Hij is ambassadeur van de Maand van de Geschiedenis en geeft in oktober diverse lezingen. Een overzicht van zijn lezingen tijdens de Maand van de Geschiedenis is te vinden op www.maandvandegeschiedenis.innl.nl/fikmeijer.

Op 22 oktober vindt in de Zuiderkerk in Amsterdam de Nacht van de Geschiedenis plaats. Hoogtepunt is de uitreiking van de Libris Geschiedenis Prijs aan de auteur van het beste historische boek van 2011. Cabaretier Raoul Heertje presenteert een afwisselend programma met interviews, historische filmfragmenten, muziek en optredens van onder anderen de Britse romanschrijfster A.S. Byatt, Aaf Brandt Corstius, Jean Pierre Geelen en Hans Goedkoop

Zie: ‘Leer van de Romeinen dat we de islam niet moeten bestrijden’ (Trouw)